بهترین درمان افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک

فهرست مطالب

افتادگی پلک و بهترین درمان آن

چشم ها از مهم ترین بخش های صورت به حساب می آیند که علاوه بر حواس بینایی، برای زیبایی و بیان احساسات نیز اهمیت زیادی دارند. هرچه چشم ها جوان تر و شاداب تر به نظر برسند و پر انرژی باشند، فرد چهره‌ ای زیباتر و جالب تر داشته و هرچه چشم های فرد خسته تر باشد باعث کاهش زیبایی فرد و جذابیت فرد می شود. افتادگی پلک ها یکی از مواردی است که باعث خسته نشان دادن فرد شده و از زیبایی او می کاهد. در این مقاله ما نگاهی به مشکل افتادگی پلک و درمان های مختلف آن خواهیم داشت پس با ما همراه باشید.

بهترین درمان افتادگی پلک
درمان افتادگی پلک

نمونه اصلاح شده افتادگی پلک چپ قبل و بعد از جراحی

 

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک یکی مشکلات مربوط به بینایی و زیبایی است که البته درمان های مختلفی دارد. افتادگی پلک بالا تا زمانی که با مردمک چشم تماسی برقرار نکرده و در بینایی شخص اختلالی بوجود نیاورده نیازی به جراحی ندارد اما در صورتی که شدیدتر شود و بخش زیادی از مردمک را بپوشاند، فرد باید هرچه زودتر به سراغ پزشک رفته و به دنبال درمان خود باشد.

به طور کلی پلک ها عضوی مهم در صورت هستند که کمک بسیاری به چشم کرده و از آن در برابر کثیفی ها و ورود اجسام خارجی محافظت می کنند. با این حال بعضی وقت ها پلک ها شل شده و آویزان می شوند که این حالت افتادگی پلک چشم یا پتوز نام دارد و فاکتور های مختلفی در آن دخیل هستند که از آن ها می توان به افزایش سن، ژنتیک یا اختلالات مختلف عضلانی یا عصبانی اشاره کرد.

اگر فقط یک چشم تحت تاثیر قرار بگیرد پتوز یک طرفه و اگر روی هر دو چشم تاثیر بگذارد پتوز دو طرفه نام دارد. در صورت شدید تر شدن پتوز، ممکن است بینایی و زیبایی فرد دچار مشکل شده یا حتی مشکلات جدی تری در کمین فرد باشد.

افتادن پلک گاها مادرزادی بوده و تحت عنوان پتوز مادرزادی شناخته می شود اما بعضی وقت ها بعدا و تحت عنوان پتوز اکتسابی ایجاد می شود که ممکن است دائمی یا موقت بوده و حتی بعضی وقت ها یک مشکل جداگانه است که ربطی به بینایی یا سلامتی فرد نداشته و فقط باعث تغییر ظاهر فرد می شود.

چگونگی رخ داد افتادگی پلک نیز بسیار مهم است. اگر فرد طی چند روز یا حتی چند ساعت به شکل ناگهانی دچار این مشکل شود، احتمال وجود مشکلات جدی‌ مربوط به سلامتی فرد وجود دارد و فرد باید در اولین فرصت برای بررسی بیماری های مختلف به پزشک مراجعه کند.

افتادگی پلک

افتادگی دوطرفه مادرزادی پلک ها

علامت های افتادگی چشم شامل چه مواردی است؟

به طور کلی علامت اصلی افتادگی پلک این است که پلک بالایی یکی از چشم ها یا هر دو چشم حالت طبیعی نداشته باشد و افتاده دیده شود. البته گاها افتادگی پلک به سختی قابل تشخیص بوده و حتی به شکل مداوم رخ نمی دهد.

اصولا با نگاه کردن مستقیم به آینه می توان پتوز را بررسی کرد. شخص باید زمانی که چشم خود را در آینه می بیند، بخش قابل توجهی از عنبیه را در بالای مردمک چشم خود مشاهده کند و هیچ بخشی از مردمک نیز نباید با پلک پوشیده شده باشد. پوشیده شدن مردمک توسط پلک می تواند با انسداد جلوی چشم کیفیت بینایی را کم کرده و حتی چشم ها برای مدت طولانی دچار آبریزش یا خشکی شود و باعث کوچک تر دیده شدن چشم نیز می شود. این حالت اصولا باعث از بین رفتن چین و چروک های بین پلک بالایی و ابرو نیز می شود.

بعضی افراد در هنگام تجربه افتادگی چشم دچار درد می شوند. همچنین در بعضی افراد، شاید فرد مجبور شود برای حرف زدن با دیگران سر خود را به عقب ببرند تا بتوانند چهره شخص مقابل را ببیند. لازم به ذکر است که بسیاری از مواقع پزشک ها برای درمان این مشکل، سابقه بیماری های زمینه ای فرد را نیز بررسی می کنند زیرا بسیاری از مواقع افتادگی پلک به خاطر مشکلات عصبی و سردردهای میگرنی است.

از طرفی پتوز ساده علائم دیگری ندارد اما اگر این افتادگی چشم در اثر سایر بیماری ها مثل ام اس باشد، فرد علائم دیگری مثل دوبینی،‌ ضعف در بازوها و مشکلاتی در غذا خوردن و صحبت کردن نیز را خواهد داشت.

افتادگی پلک
درمان افتادگی پلک

نحوه تشخیص افتادگی پلک ها

چه کسانی دچار افتادگی پلک چشم می‌شوند؟

همانطور که گفته شد، افتادگی پلک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مسائل طبیعی تا بیماری های خطرناک را شامل می شود. در این مرحله پزشک باید به شخص کمک کند تا علت افتادگی پلک کشف شود

پلک بالایی به عضله ای متصل بوده که خود آن به کمک یک عضله کوچک تر، به نگه داری پلک و بالا و پایین کردن آن کمک می کند. عضلات زیر پوست ابرو نیز به حرکات پلک شما کمک می کنند و وجود ضعف و آسیب در این عضلات می تواند باعث افتادگی پلک شود و دلیل اصلی رخ داد این مشکل در بزرگسالان و افراد کهنسال، پیری و ضعیف شدن عضله ها است.

البته افراد از همه سنین می توانند دچار افتادگی پلک شوند و درصد کمی از نوزادان نیز به شکل مادرزادی دچار پتوز هستند. به طور کلی دلایل اصلی افتادگی پلک شامل موارد زیر هستند:

  • پتوز مادرزادی

پتوز مادرزادی وقتی رخ می دهد که نوزاد به دلیل عدم رشد کافی یا مشکلات ژنتیکی در تشکیل عضلاتی که پلک را حرکت می دهند با افتادگی پلک به دنیا می آید. البته اغلب این موارد تنها روی یک چشم تاثیر می گذارد و در صورت درمان نشدن ممکن است نوزاد دچار تنبلی چشم شود. اگر افتادگی چشم روی مردمک نوزاد تاثیر بگذارد می تواند بینایی او را محدود کند و بهتر است جراحی هرچه زودتر انجام شود تا چشم نوزاد دچار مشکل نشود.

  • پتوز آپونوروتیک

پتوز آپونوروتیک که مربوط به افزایش سن است به دلیل پیری و کشیده شدن تاندون عضلات مربوط به حرکت پلک بوجود می آید و اصولا هر دو چشم را دچار این مشکل می کند، هرچند غالبا مشکل یک چشم شدیدتر است.

  • ام اس

افتادگی پلک می‌تواند یکی از اولین علائم ام اس باشد، یک اختلال نادر که بر روند واکنش عضلات به اعصاب تأثیر می‌گذارد. این بیماری نه تنها در عضلات پلک‌ها بلکه در عضلات صورت، بازوها، پاها و سایر قسمت‌های بدن نیز می‌تواند باعث ضعف عضلانی پیشرونده شود.

  • بیماری‌های عضلانی

افتادگی پلک می تواند به خاطر بیماری های عضلاتی نیز باشد. در لیست اول این نوع بیماری ها بیماری عصبی عضلانی میاستینی گراویس است ، در این افراد افتادگی پلک در صبح کمترین و با افزایش فعالیت و خسته شدن در پایان روز  افتادگی افزایش یافته و واضح تر می‌شود . این بیماری ها معمولا علائمی در کل بدن ایجاد می‌کنند از قبیل خستگی زودرس د. هنگام فعالیت های معمولی و حتی ممکن است بر حرکات چشم تاثیر گذاشته و باعث دوربینی در مواقع خستگی شود و حتی باعث مشکلاتی در هنگام  خوردن نیز می شوند. لکن بطور انحصاری فقط ممکن است پلک یک چشم را درگیر کند، لذا در صورت نبودن علایم عمومی میاستینی گراویس باز هم مشاوره با همکاران مغز و اعصاب و بررسی وجود این بیماری باید انجام شود.

افتادگی پلک
درمان افتادگی پلک

مداخله زودرس در افتادگی یکطرفه پلک در کودکان

عمل جراحی افتادگی پلک

در صورتی که افتادگی پلک در اثر افزایش سن باشد اصولا جراح پلاستیک چشم می تواند به درمان آن بپردازد و عمل جراحی لازم برای درمان این مشکل نیز  سرپایی بوده که با بی حسی موضعی انجام می شود و در آن جراح موقعیت پلک ها را در زمان باز بودن چشم تنظیم می کند.

در صورتی که مشکل افتادگی پلک خفیف باشد، با روش‌های بدون برش پوستی ترمیم قابل انجام است ، در موارد بیشتر از ۳ میلیمتر افتادگی پلک با روش برش پوستی و کوتاه کردن عضله بالابرنده پلک اصلاح صورت می‌گیرد .

در مواردی که افتادگی شدید ناشی از ضعف شدید عملکرد عضله بالابرنده پلک باشد از روش آویزان کردن پلک ها به ناحیه پیشانی ( اسلینگ) که با استفاده از لوله سیلیکونی یا پیوند غلاف عضلات ران انجام می شود.

در افتادگی پلک مادرزادی در اطفال چنانچه با خطر تنبلی چشم همراه باشد مثل:

۱-بسته بودن میدان دید یک چشم

۲- موارد افتادگی شدید دوطرفه

یا مواردی از بیماران که کودک برای دیدن سر  را زیاد عقب میبرد مداخله زودرس تحت بیهوشی عمومی بنا به تشخیص جراح چشم  انجام می‌گیرد.

  • ولی بقیه موارد که میدان دید کودکان بسته نیست چه افتادگی یکطرفه یا دو طرفه نیاز به مداخله زود هنگام نیست.
  • اصلاح این موارد افتادگی پلک مادرزادی بعدها و بعد از توانایی شخص در همکاری کرد«تحت بی حسی موضعی »باید انجام شود.

چرا که به همکاری کامل بیمار حین عمل جهت قرینه سازی ارتفاع پلک و چین پلک فوقانی دو چشم نیازمند هستیم. لذا کودک یا بعنوان بهتر نوجوان باید  درک و تحمل  مناسب را داشته باشد که معمولا در سنین بالای ۱۲ سال انجام خواهد شد.

افتادگی پلک

 

روش آویزان کردن پلک به پیشانی ( اسلینگ) قبل و بعد از عمل

بهترین پزشک برای درمان افتادگی پلک

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه جراحی افتادگی پلک شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می ‌تواند خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای انجام عمل افتادگی پلک به دکتر احسان عباس نیا جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا این جراحی را برای بیماران خود انجام می دهد. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با افتادگی پلک می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

هزینه بوتاکس چانه

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

درمان افتادگی پلک

بهترین درمان افتادگی پلک

افتادگی پلک و بهترین درمان آن چشم ها از مهم ترین بخش های صورت به حساب می آیند که علاوه بر حواس بینایی، برای زیبایی

تفاوت لازک با لیزیک چیست

تفاوت لازک با لیزیک چیست

تفاوت لازک با لیزیک چیست و کدام بهتر است؟ لیزیک یک فرآیند جراحی سرپایی است که برای اصلاح مشکلات نزدیک ‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چشم

مطالب مرتبط

هزینه بوتاکس چانه
مقالات
blog user

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالعه مقاله »
مزایای لیفت شقیقه
مقالات
blog user

مزایای لیفت شقیقه

مزایای لیفت شقیقه و مراقبت های بعد از آن انواع و اقسام‌ روش های مختلفی برای جوانسازی پوست وجود دارد و افراد پیوسته به دنبال

مطالعه مقاله »