درمان تومور پلک

درمان تومور پلک

فهرست مطالب

درمان تومور پلک

همیشه این طور نیست که سرطان در نقاط مشخص شده ای، که انسان نسبت به آن ذهنیت دارد ایجاد شود، بلکه این تومورها می توانند هر بخشی از بدن را درگیر خود کنند. بافت های درون پلک یا روی آن هم گاهی مبتلا به سرطان خواهند شد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با تومور پلک و درمان آن آشنا شویم.

تورمور پلک چیست؟

سرطان یک بیماری است که باعث شده سلول های سالم به صورت غیر طبیعی شروع به رشد و تکثیر کنند. این رشد به اندازه ای است که قابلیت کنترل ندارد و به خاطر همین موضوع و رشد بیش از حد سلول ها توده هایی شکل خواهند گرفت که به آن تومور سرطانی می گویند.
تومور پلک یکی از سرطان هایی است که در داخل یا روی پلک ایجاد خواهد شد. بافت های زیر پوست، غدد عرق یا غدد آپوکرین و پوست و خال را می توان منشا این سرطان دانست.

انواع تومور پلک

تومور پلک دارای انواع مختلفی است که هر کدام به نحوی پلک را درگیر خواهند کرد:
• کارسینوم سلول های قاعده ای: این سرطان رایج ترین نوع تومور پلک بوده که ظاهر آن مانند خال و زخم باز است. اما این زخم یا خال بهبود نمی یابد، بلکه هر چه می گذرد بیشتر خواهد شد. به صورت متداول بیشتر افرادی که در معرض نور خورشید قرار دارند به این بیماری مبتلا خواهند شد.
• کارسینوم غدد سبابه: سرطان غدد سبابه بیشتر در افراد مسن به وجود می آید و بعد از کارسینوم سلول های قاعده ای، رایج ترین نوع تومور پلک است. این تومور بیشتر در قسمت بالایی پلک بروز پیدا می کند. تشعشعات خطرناک و بیماری بوون، منشا این بیماری هستند.
• کارسینوم سلول های سنگفرشی: این سرطان در بخش اپیدرم پوست به وجود می آید و سرطان شایع پلک است. نور مستقیم آفتاب، آفتاب سوختگی، اشعه ایکس و آسیب هایی که مواد شیمیایی به انسان می زنند، از عوامل ابتلا به کارسینوم سلول های سنگفرشی است. این بیماری تهاجمی بوده و این توانایی را دارد که به بافت های اطراف هم نفوذ یابد.
• ملانوم پلک: عمیق ترین لایه اپیدرم، لایه بازال بوده که در آن سلول های رنگدانه دار قرار دارند. سلول های رنگدانه دار باید ملانین یا همان رنگ پوست را تولید کنند. این نوع سرطان را حاد ترین نوع سرطان پلک می دانند.

درمان تومور پلک
درمان تومور پلک

عوامل ایجاد کننده تومور پلک

با توجه به این که هر بیماری، عامل ایجاد کننده ای دارد، پس تومور پلک را نمی توان از این قاعده استثنا کرد. از جمله عواملی که سبب به وجود آمدن سرطان پلک می شوند موارد زیر هستند:
اشعه های فرا بنفش خورشید و قرار گرفتن در معرض آن ها
پوست روشن و کم بودن میزان ملانین پوست
جنسیت (زنان کمتر از مردان دچار این بیماری می شوند)
سن
ژنتیک
دارا بودن سابقه ابتلا به سرطان پوست

علائم تومور پلک

این بیماری همراه با علائمی است که با بروز هر کدام از آن ها، فرد بیمار باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کند. از جمله علائمی که می توان برای تومور پلک نام برد، موارد زیر هستند:
• به وجود آمدن تغییر در ظاهر پوست و تغییر رنگ
• افزایش ضخامت پوست پلک
• به وجود آمدن تورم در پلک
• عفونت های شدید در ناحیه پلک
• به وجود آمدن زخم باز روی پوست پلک و بهبود نیافتن آن
• افزایش یافتن توده رنگی روی پلک
• اشک ریزی غیر طبیعی
• قرمز شدن پلک
• پلک زدن های مداوم و دردناک
• از بین رفتن مژه ها

تومور پلک را چگونه باید تشخیص داد؟

فرد بیمار با بروز هر کدام از علائم ذکر شده باید به دکتر مراجعه کند. پزشک متخصص از موارد زیر کمک خواهد گرفت و خوش خیم بودن یا بدخیم بودن تومور را اعلام می کند:
بررسی کردن سن بیمار
ارزیابی بیماری ها
بررسی علائم موجود در بیمار
انجام آزمایشات لازم
بررسی آزمایش های صورت گرفته

 تشخیص نوع سرطان

البته برای این که به صورت دقیق مشخص شود که تومور بیمار از چه نوعی است و بررسی دقیق تری صورت بگیرد، از نمونه برداری سلول های ناحیه پلک، سی تی اسکن و اسکن ام آر آی هم کمک گرفته می شود.

درمان تومور پلک
درمان تومور پلک

راه های درمان تومور پلک

برای درمان تومور پلک، پزشک با توجه به نوع تومور، خوش خیم بودن یا بد خیم بودن آن تصمیم خواهد گرفت که کدام شیوه را برای معالجه انتخاب کند. روش های زیر راه های درمان تومور پلک هستند:
1. جراحی پلک
در عمل تومور پلک، با در نظر گرفتن نوع تومور، اندازه آن و این که در کدام ناحیه پلک قرار گرفته است جراحی صورت می گیرد. در جراحی پلک، تومور و بافت های سالمی که در آن ناحیه هستند تخلیه خواهند شد.
2. تخلیه چشم
انجام تخلیه چشم، نوع شایعی نیست و خیلی کم اتفاق خواهد افتاد. این مورد زمانی صورت می گیرد که چشم پزشک تشخیص دهد، دید بیمار به طور کامل از دست رفته است. بعد از تخلیه چشم برای این که زیبائی صورت از بین نرود، بیمار می تواند از پروتز چشم استفاده کند.
3. پرتو درمانی
در پرتو درمانی، بیمار توسط پرتوهای اشعه ایکس تحت معالجه قرار خواهد گرفت. این پرتوها کمک خواهند کرد تا سلول های سرطانی از بین بروند.
4. شیمی درمانی
داروهای شیمی درمانی از دیگر روش های معالجه است، که در این روش سلول های سرطانی از بین رفته و از رشد و تکثیر آن ها جلوگیری خواهد شد. برای درمان تومور پلک، شیمی درمانی به صورت موضعی و مستقیم روی چشم انجام خواهد شد.

مراجعه به پزشک
تومور پلک یکی از بیماری هایی است که در ناحیه پلک ایجاد شده و این تومورها به دو صورت بدخیم یا خوش خیم خود را نشان می دهند. در صورتی که هر کدام از علائم ذکر شده را در خود یافتید، به دکتر احسان عباس نیا متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص استرابیسم و اکولوپلاستیک، مراجعه کنید. دکتر عباس نیا پس از معاینات لازم و بررسی های دقیق بهترین روش درمان را انتخاب خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم جراحی زیبایی چشم و پلک تنها در جراحی بلفاروپلاستی خلاصه نمی شود. برخی از افرادی که علاقه زیادی به افزایش

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم امروزه تزریق بوتاکس نقش مهمی در حوزه های زیبایی و درمانی ایفا می کند. یکی از مهم ترین کاربردهای بوتاکس، افزایش

هزینه بوتاکس چانه

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالب مرتبط

هزینه بوتاکس چانه
مقالات
blog user

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالعه مقاله »