انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن

انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن

فهرست مطالب

استفاده از لنزهای تماسی یک راه حل مناسب برای افرادی است که از عیوب انکساری چشم و قوز قرنیه رنج می برند. درصد بالایی از افراد به صورت ژنتیکی یا اکتسابی از عیوب انکساری چشم رنج می برند. عیوب انکساری چشم باعث اختلال در بینایی می شوند. بر همین اساس همه به دنبال راهی مناسب برای درمان آن هستند. در گذشته تنها از عینک برای درمان عیوب انکساری چشم استفاده می کردند. امروزه علاوه بر عینک از انواع لنزهای تماسی و جراحی لیزر برای درمان عیوب انکساری چشم استفاده می کنند. بر همین اساس بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

لنز تماسی چیست؟

لنزهای تماسی یک نمونه عینک نامرئی هستند که باعث اصلاح عیوب انکساری چشم می شوند. لنز تماسی بسیار نازک و شفاف است. لنز تماسی با توجه به نوع عیوب انکساری چشم در شکل های مدور، انحنا دار و… استفاده می شوند. لنز تماسی با قرار گرفتن روی قرنیه چشم باعث اصلاح نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و قوز قرنیه می شود. آسان بودن استفاده از لنزهای تماسی باعث شده است که امروزه بسیاری از افراد به جای عینک از آن استفاده کنند.

انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن
انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن

انواع لنزهای تماسی

لنز تماسی یا عدسک معمولاً از جنس پلاستیک است. این دسته از لنزها در انواع مختلفی تولید می شوند. هر فرد با توجه به نوع عیوب انکساری خود می تواند از انواع عدسی مصنوعی استفاده کند. انواع لنزهای تماسی عبارتند از:

لنز تماسی سخت

یکی از انواع لنزهای تماسی که برای رفع عیوب انکساری چشم استفاده می شود، لنز تماسی سخت یا غیر قابل انعطاف پذیر است. این دسته از لنزها از پلاستیک سخت، مواد سیلیکونی، پلیمر فلوئور و… تهیه می شوند. لنزهای تماسی سخت قابلیت عبور اکسیژن به داخل قرنیه را دارند. قابلیت سازگاری بالای این دسته از لنز ها با قرنیه باعث شده است که برخی از افراد از آن برای رفع عیوب انکساری چشم خود استفاده کنند. از لنز تماسی سخت بیشتر برای بیشتر برای اصلاح آستیگماتیسم و قوز قرنیه استفاده می شود. انعطاف پذیری پایین لنزهای تماسی سخت باعث شده است که فرد در مدت زمان بیشتری به آن عادت کند. لنز تماسی سخت تنها توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

لنز تماسی نرم

لنز تماسی نرم یکی دیگر از انواع لنزهایی است که برای اصلاح عیوب انکساری، قوز قرنیه، پیرچشمی و… استفاده می شود. این دسته از لنزها بر خلاف لنز تماسی سخت از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. نرم بودن و انعطاف پذیری بالای لنز تماسی نرم باعث شده است که بسیاری از افراد از آن به جای عینک و دیگر لنزها استفاده کنند. لنز تماسی نرم بر اساس مدت زمان استفاده دارای انواع مختلفی است. انواع لنزهای تماسی نرم عبارتند از:

  • لنز تماسی نرم یک بار مصرف: از لنز نرم یک بار مصرف بیشتر در طول روز استفاده می شود و شب ها قبل از خواب برداشته می شود. این دسته از لنزها از یک هفته تا یک ماه قابل استفاده هستند. بسیاری از لنزهایی که برای اصلاح آستیگماتیسم و تغییر رنگ چشم استفاده می شوند از نوع لنز تماسی نرم یک بار مصرف هستند.
  • لنز تماسی نرم روزانه: یکی از پرکاربردین و پر فروش ترین انواع لنز های تماسی نرم، مدل روزانه آن است که تنها در طول روز استفاده می شود. این دسته از لنز ها معمولاً تا یک سال قابل استفاده هستند.
  • لنز تماسی نرم طولانی مدت: لنز تماسی نرم طولانی مدت یکی از انواع لنزهای تماسی است که به صورت شبانه روزی می توان از آن استفاده کرد. افرادی که از این دسته لنز ها استفاده می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض عفونت قرار دارند. لنز تماسی طولانی مدت باید به صورت هفته ای ضد عفونی شود. همچنین حداکثر عمر این نوع لنز تماسی 30 روز است.

 

مزایای استفاده از لنز تماسی

امروزه استفاده از لنز های تماسی به جای عینک و جراحی بسیار رواج یافته است. آسان بودن استفاده از لنز های تماسی باعث شده است بسیاری از افراد از آن استفاده کنند. مزایای دیگر لنز های تماسی عبارت است از:

  • در برابر مه و بخار مقاوم هستند.
  • بر خلاف عینک باعث ایجاد ضخم و گودی در اطراف چشم نمی شوند.
  • با استفاده از لنز های تماسی می توان تمام جهت ها را به صورت واضح تماشا کرد.
  • این دسته از لنز های تماسی باعث ایجاد حساسیت روی پوست و اطراف آن نمی شوند.
  • لنز های تماسی سخت و نرم باعث اصلاح آستیگماتیسم های نا منظم می شوند.
انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن
انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن

سخن پایانی

در این محتوا به معرفی انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن ها پرداختیم. لنز های تماسی در دو نوع سخت و نرم تولید می شوند. در بیشتر موارد از لنز تماسی نرم برای اصلاح عیوب انکساری چشم استفاده می شود. لنزهای تماسی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند. لنز های تماسی با توجه به انواعی که دارند از یک روز تا یک ماه قابل استفاده هستند. در بیشتر موارد از لنز تماسی در شب استفاده نمی شود زیرا علاوه بر کاهش عمر لنز باعث عفونت در چشم می شود. اگر شما هم از عیوب انکساری چشم و مشکلات چشمی رنج می برید بهتر است برای درمان به مطب دکتر احسان عباس نیا متخصص چشم و فوق تخصص استرابیسم و اکولوپلاستیک مراجعه کنید. دکتر احسان عباس نیا با توجه به نوع آسیب دیدگی چشم، لنز مناسبی را برای اصلاح عیوب تجویز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم جراحی زیبایی چشم و پلک تنها در جراحی بلفاروپلاستی خلاصه نمی شود. برخی از افرادی که علاقه زیادی به افزایش

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم امروزه تزریق بوتاکس نقش مهمی در حوزه های زیبایی و درمانی ایفا می کند. یکی از مهم ترین کاربردهای بوتاکس، افزایش

هزینه بوتاکس چانه

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالب مرتبط

هزینه بوتاکس چانه
مقالات
blog user

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالعه مقاله »