چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟

چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟

فهرست مطالب

تاری دید از شایع‌ترین مشکلاتی است که باعث اختلال در بینایی فرد می‌شود. این اختلال ممکن است در مواردی نشان دهنده یک بیماری خاص در فرد باشد. به همین دلیل کسانی که به صورت ناگهانی دچار تاری دید می‌شوند باید برای معاینه به یک پزشک معتبر مراجعه کنند. تاری دید در برخی موارد باعث اختلال در هر دو چشم می‌شود. افرادی که از تاری دید رنج می‌برند توانایی دیدن اجسام را با وضوح بالا ندارند. گاهی با این سؤال مواجه می‌شویم که چه عواملی باعث تاری دید چشم می شوند؟ در این مقاله به بررسی علت تاری دید می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

علل به ترتیب شیوع عبارتند از:

نزدیک بینی (میوپیا)

نزدیک بینی یکی از انواع عیوب انکساری چشم است که در آن فرد قابلیت دیدن اجسام با فاصله دور را ندارد. این اختلال با علائمی چون ضعف در بینایی، فشار چشم، درد در ناحیه سر، تاری دید و… همراه است. در بیشتر موارد پزشکان برای درمان اختلال نزدیک بینی از عینک استفاده می‌کنند. امروزه راه‌های متعددی مانند استفاده از لنزهای تماسی و جراحی لیزر برای درمان نزدیک بینی وجود دارد. بهترین راه برای درمان تاری دید ناشی از نزدیک بینی انجام جراحی لیزر است که باعث اصلاح عیوب چشم در طولانی مدت می‌شود.

دوربینی

دوربینی عامل دیگری است که باعث تاری دید در فرد می‌شود. این بیماری نوعی عیوب انکساری چشم است. در این بیماری فرد قابلیت دیدن اجسام نزدیک را به صورت واضح ندارد. در واقع افراد دوربین تنها می‌توانند اجسام دور را به شکل واضحی ببینند. بیشتر افراد دوربین با استفاده از لنزهای تماسی و عینک به اصلاح این اختلال می‌پردازند. همچنین از طریق جراحی لیزر می‌توان اختلال دوربینی و تاری دید ناشی از آن را درمان کرد.

چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟
چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از انواع بیماری‌هایی است که باعث تاری دید می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد به دلیل استفاده زیاد از لپ تاب، موبایل، تلویزیون و… ایجاد می‌شود. کسانی که از خشکی چشم رنج می‌برند با علائمی چون التهاب، قرمزی، تاری دید و… همراه هستند. در این بیماری چشم‌ها توانایی روان نگه داشتن خود را ندارند. بیماری خشکی چشم قابل درمان است و فرد با مراجعه به چشم پزشک و مصرف قطره‌های چشمی می‌تواند سلامت چشمان خود را به دست آورد. با مصرف قطره‌های چشمی و روان شدن چشم علائم تاری دید به‌مرورزمان از بین می‌رود.

آب مروارید

آب مروارید یکی از انواع بیماری‌هایی است که باعث تاری دید در سنین بالا می‌شود. در بیماری کاتاراکت یا آب مروارید لنز طبیعی چشم دچار کدورت و تاری دید می‌شود. در این بیماری رنگ‌ها و تصاویر موجود به درستی قابل دیدن نیستند. خوشبختانه این بیماری از طریق جراحی لیزر و گذاشتن لنز مصنوعی درمان می‌شود و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

دیابت

دیابت یک عامل مؤثر در کاهش بینایی فرد و تاری دید است. دیابت باعث اختلال در بینایی و بروز مشکلاتی چون تاری دید، ضعف در بینایی، از دست دادن بینایی و… می‌شود. در بیماران دیابتی بالا بودن قند بدن باعث آسیب مویرگ‌های شبکیه چشم می‌شود. این مویرگ‌ها بعد از مدتی دچار خونریزی و بروز مشکلات جدی در فرد می‌شوند. تنها راه برای درمان تاری دید ناشی از دیابت کنترل قند است.

پری اکلامپسیا

پری اکلامپسیا یکی از انواع بیماری‌هایی است که معمولاً در هفته‌های آخر بارداری باعث تهدید مادر و فرزند می‌شود. این بیماری به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می‌افتد. مادرانی که از بیماری پری اکلامپسیا رنج می‌برند با علائمی چون دو بینی، تاری دید، دیدن نقاط نورانی، تنگی نفس، اضطراب و… همراه هستند. در صورتی که فرد به دلیل بارداری از این علائم رنج می‌برد باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کند. این بیماری در صورت درمان نشدن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در زنان باردار شود.

بیماری ms

Ms یکی از انواع بیماری‌هایی است که باعث آسیب غلاف سلول‌های عصبی مغز و نخاع می‌شود. این بیماری باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. بیماری ms باعث آسیب عصب‌های بدن فرد می‌شود. عصب‌های چشمی در بیماری ms مورد حمله قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی باعث تاری دید چشم در مدت زمان کوتاهی می‌شود. افرادی که از بیماری ms رنج می‌برند به دلیل تاری دید قابلیت مطالعه و دیدن اجسام با وضوح بالا را ندارند. به همین دلیل کسانی که به طور ناگهانی دچار تاری دید شده‌اند، باید برای معاینه به متخصص چشم مراجعه کنند. در مواردی ممکن است تاری دید ناگهانی نشان دهنده یک بیماری خطرناک مانند ms باشد.

تومور چشمی

تومور چشمی عامل دیگری است که باعث اختلال در بینایی و تاری دید چشم می‌شود. توده‌های غیر بافتی باعث ایجاد التهاب در چشم و اطراف آن می‌شوند. این تومورها در مواردی باعث تغییر فرم چشم می‌شوند. در بسیاری از موارد تومورهای چشمی با علائمی چون تاری دید همراه هستند. تومورهای چشمی به طور ناگهانی باعث تاری دید چشم می‌شوند.

چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟
چه عواملی باعث تاری دید می شوند؟

مراجعه به پزشک

در این محتوا به بررسی علت هایی که باعث تاری دید می‌شوند، پرداختیم. تاری دید با کاهش قدرت بینایی باعث اختلال در عملکرد چشم‌ها می‌شود. به همین دلیل کسانی که از این اختلال رنج می‌برند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر احسان عباس نیا متخصص چشم و فوق تخصص استرابیسم و اکولوپلاستیک برای معاینه چشم و درمان آن اقدام کنید. دکتر احسان عباس نیا با توجه به شرایط جسمانی بیمار و وضعیت چشم از روش‌های غیر جراحی و جراحی برای درمان بیماری تاری دید استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم

جراحی زیبایی درشت کردن چشم جراحی زیبایی چشم و پلک تنها در جراحی بلفاروپلاستی خلاصه نمی شود. برخی از افرادی که علاقه زیادی به افزایش

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم

مزایای بوتاکس اطراف چشم امروزه تزریق بوتاکس نقش مهمی در حوزه های زیبایی و درمانی ایفا می کند. یکی از مهم ترین کاربردهای بوتاکس، افزایش

هزینه بوتاکس چانه

هزینه بوتاکس چانه

مزایا، معایب و هزینه های بوتاکس چانه بوتاکس می ‌تواند به بهبود نواحی ناهموار چانه کمک کند. در برخی افراد، به دلیل تنش عضله منتالیس،

مطالب مرتبط

بیماری آفاکیا
آب مروارید (کاتاراکت)
Avatar

بیماری آفاکیا

بیماری آفاکیا چیست و با چه علائمی همراه است؟ آفاکیا یکی از انواع بیماری های مربوط به چشم است که در آن چشم انسان فاقد

مطالعه مقاله »